De 3 cruciale factoren in een mastermind.
Masterminds worden laatste tijd veel meer gestart. Waar moet je opletten bij een Mastermind groep? Hoe maak je nu een mastermind succesvol? Dat ligt aan een 3 cruciale factoren.
- Commitment
- Begeleiding
- Groepssamenstelling
Commitment is heel belangrijk. De kracht ligt in de groep, de verschillende deelnemers die maken dat de groep werkt. Iedereen moet zich committeren aan aanwezig zijn. Daarnaast is er meer dan alleen aanwezig zijn, actief aanwezig zijn is wel een vereiste. Zorg dat je je goed voorbereidt en alles uit je hotseat en masterminds haalt. Geef van te voren aan hoeveel je wilt dat de groep aanwezig is.
Wat ook voor commitment zorg is dat je betaald voor deelname. Een tijd geleden verzorgde ik een masterclass bij een mastermindgroep. De dames waren al een tijd met elkaar op weg en haalden veel uit deze groep. Ze vroegen zich af hoe ze meer commitment kregen in de groep. Betalen was mijn reactie. Van het geld wat je allemaal in legt in de groep kun je evt experts invliegen of iets leuks gaan doen met elkaar. Je kent het vast, als je ergens een klein bedrag voor hebt betaald dan ben je sneller geneigd om te denken het is niet zo erg als ik niet volledig deelneem. Als je meer betaald dan wil je er ook veel uithalen, dat zorgt dus voor meer commitment. Moet je daarom maar hoge prijzen gaan vragen? Nee natuurlijk niet. De waarde die het heeft kun je goed zelf bepalen. Alleen het gratis of voor bijna niets doen heeft niet veel effect op de commitment van de individuele deelnemers.
De Frequentie is ook belangrijk. Het liefst om de 2 weken, maximaal om de 3 weken. Hoe meer tijd er tussen zit, hoe minder betrokkenheid en commitment. Je verliest elkaar als het ware in de tussen tijd. Wat ook positief kan werken is binnen de mastermind duo’s te maken die kortere lijntjes hebben met elkaar. Die kunnen in de weken dat er geen mastermind is elkaar accountable houden.
Begeleiding is zo belangrijk, er wordt het maximale uit de sessie gehaald wanneer een gespreksleider de sessie begeleidt. Wat de gespreksleider doet is de gesprekken faciliteren. Een goede gespreksleider neemt organisatie uit handen en houdt met helicopterview overzicht over het proces. Zodat jij je echt kunt focussen op jouw bedrijf, wat de bedoeling is. Een gespreksleider zorgt ervoor dat het potentieel van de gehele groep wordt aangesproken. De gespreksleider zorgt dat je niet eindeloos blijven hangen in facetten van het gesprek. Natuurlijk kan de gespreksleider zelf ook inbreng geven maar hij brengt zelf geen persoonlijke casus in. In masterminds waarbij geen duidelijke leider is gaat dit dus ook vaak moeizaam, het schakelen tussen je eigen verhaal vanuit jou en ook de rol nemen als leider. Als gespreksleider zorg je voor een basis met psychologische veiligheid. Veilige teams werken effectiever. Individuen van psychologisch veilige teams zijn twee keer zo effectief.
Groep samenstelling is ook cruciaal. Zet gelijkgestemden bij elkaar en je krijgt ook een gelijkgestemd verhaal. Dit is wat het ook weinig vernieuwend maakt. Mensen die elkaar naar de mond praten zorgt niet voor de spiegels en groei die je wilt. Zorg voor verschillende soorten bedrijven, maar ook verschillende types. Natuurlijk ook dit met balans, want te veel verschil kan het ook moeizaam maken. 1 belangrijk punt moeten de deelnemers overeen hebben. Ze moeten ambitieus zijn, ze moeten willen groeien een drive hebben. Is er iemand die alleen maar zit te klagen dan kan dat de sfeer enorm naar beneden halen. Tuurlijk is er ruimte om af en toe te balen, maar de drive om je bedrijf tot succes te maken overheerst. Daarnaast is het ook belangrijk dat je jezelf kunt reflecteren. Bezit je deze eigenschappen dan is dat een mooie basis voor een groep. Fijne connecties binnen een groep motiveert enorm.
Als je voor commitment, goede begeleiding en een interessante groepssamenstelling zorgt is succes een logisch vervolg.